1 Φεβ 2010

Αστερίξ και Ιστορία: μια πρόταση για την τάξη

Η διδασκαλία ιστορίας μέσα από τα κόμικς δεν είναι μια καινούργια πρόταση. Προϋποθέτει βέβαια ο ίδιος ο δάσκαλος να είναι λάτρης της Ένατης Τέχνης και να έχει στην κατοχή του υλικό για να δουλέψει. Είναι μια καλή ευκαιρία να βοηθήσουμε μαθητές που δεν διαβάζουν στο σπίτι τους βιβλία. Τα κόμικς είναι μια ευχάριστη αρχή εξοικείωσης με το διάβασμα ως ευχαρίστηση.
Η διδασκαλία ιστορίας μέσα από τα κόμικς μπορεί να γίνει σε μεμονωμένες ενότητες (θα υπάρξει στο εγγύς μέλλον σχετική ανάρτηση) ή υπό μορφή σχεδίου εργασίας. Η σημερινή πρόταση αφορά σχέδιο εργασίας που μπορεί να δουλευτεί στη Ε΄ ή στην Στ΄ τάξη και διαρκεί το ελάχιστο 4 μήνες. Ενδεικτικά, μπορούμε να χωρίσουμε την πορεία του σχεδίου μας στις εξής φάσεις:

Φάση 1: Γνωριμία με τους δημιουργούς. Επειδή οι μαθητές της Ε΄ τάξης έχουν ήδη μελετήσει αποσπάσματα από το "Μικρό Νικόλα", ίσως είναι καλό να ξεκινήσουμε από εκεί. Ο Petit Nicolas είναι μια δημιουργία του Goscinny και του Sempe και έχει μεγάλη απήχηση στα παιδιά. Η συνεργασία του Goscinny με τον Yderzo μας έδωσε τον Asterix. Άλλη συνεργασία του Goscinny με τον Morris μας έδωσε αρκετές ιστορίες του Lucky Luke. Χρόνος: μισή με μια διδιακτική ώρα.

Φάση 2: Γνωριμία με το κόμικ. Εδώ έχουμε εναλλακτικές: Α. Προβάλλουμε μια ταινία (cartoon). Β. Χρησιμοποιούμε έναν προτζέκτορα, επιδιασκόπιο, διαφανοσκόπιο ή ό,τι άλλο διαθέτει το σχολείο για να μπορούμε να διαβάσουμε όλοι μαζί μια ιστορία. Γ. Δίνουμε στα παιδιά από ένα τεύχος και μια μέρα διορία να το διαβάσουν και να το παρουσιάσουν στην τάξη περιληπτικά. Δ. Κάνουμε το ίδιο αλλά υπό μορφή ομάδων, κάτι που ενδείκνυται για μικρά σχολεία. Χρόνος: έως ένα διδ. δίωρο.

Φάση 3: Ανάγνωση των ιστοριών. Τα παιδιά καλούνται να διαβάσουν καί τις 34 ιστορίες του Αστερίξ και του Οβελίξ. Δίνουμε από ένα κόμικ στα παιδιά με διορία δύο ημέρες. Τη μεθεπόμενη το φέρνουν στην τάξη για να ξεκινήσει μια κυκλική διακίνηση με φορά που έχουμε προκαθορίσει εμείς. Κάθε μαθητής δηλαδή πρέπει να ξέρει από ποιον θα πάρει βιβλίο και σε ποιον θα δώσει. Εδώ ίσως χρειαστεί να επαναληφθεί η διαδικασία. Π.χ. αν ο αριθμός των μαθητών είναι από 17 ως 20, θα χρειαστούμε δύο κυκλικές ανταλλαγές. Στόχος μας είναι να διαβαστούν όλες οι ιστορίες. Κατά καιρούς μπορούμε να ωθούμε μαθητές να παρουσιάζουν ιστορίες στην τάξη, προκειμένου να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού λόγου. Χρόνος: ανάλογα με το μέγεθος της τάξης, από 2 ως 2,5 μήνες.

Φάση 4: Εξέταση επιμέρους θεμάτων. Στο στάδιο αυτό διαλέγουμε ένα θέμα και το διαπραγματευόμαστε με τα παιδιά στην τάξη. Ενδεικτικά: Οι Γαλάτες, το γαλατικό χωριό, οι Ρωμαίοι, οι άλλοι λαοί, η καθημερινή ζωή, η ενδυμασία, η θρησκεία, οι πειρατές, η ιστορική γεωγραφία και ό,τι άλλο μπορούμε να βρούμε. Η ανάλυση του θέματος εξαρτάται από το πόσο ειδικό ή γενικό μπορεί να είναι. Π.χ. όταν εξατάζουμε τους Γαλάτες θα μιλήσουμε για την ενδυμασία, το παρουσιαστικό, τις ασχολίες τους, τα σημαντικά πρόσωπα του χωριού, τα σπίτια και τον τρόπο χτισίματος, τα έθιμα, κλπ. Όταν εξετάζουμε τη θρησκεία των Γαλατών ήτων Ρωμαίων θα έχουμε να κάνουμε με συγκεκριμένα παραδείγματα. Γίνεται προφορικά, και γραπτά (ως ατομική ή ομαδική έκθεση). Χρόνος: ανάλογα με το πλήθος των θεμάτων. Ένα διδ. δίωρο για κάθε θέμα αρκεί.

Φάση 5: Σύνδεση κόμικ και πραγματικότητας. Εδώ θα δουλέψει το διαδίκτυο. Ζητάμε από τα παιδιά να φέρουν φωτογραφίες Ρωμαίων στρατιωτών, παραδοσιακών κελτικών στολών, ομοιωμάτων πλοίων ή ό,τι άλλο σχετικό με τα επιμέρους θέματα που εξετάσαμε για συγκριθούν με το κόμικ και να διαχωρίσουμε ή να συνδέσουμε σε κάθε περίπτωση το κόμικ με την παραγματικότητα. Μια πολύ καλή περίπτωση θα ήταν η αντιπαραβολή του Αστερίξ (μη υπαρκτό πρόσωπο, πλάσμα της φαντασίας των δημιουργών) με τον Ιούλιο Καίσαρα (υπαρκτό πρόσωπο, καρικατούρα του κόμικ). Χρόνος: Μια διδ. ώρα για κάθε θέμα.

Φάση 6: Δραματοποίηση. Προαιρετικά, μπορούν οι μαθητές να επιλέξουν κάποιο από τα κόμικ και να το δραματοποιήσουν στην τάξη ή σε κάποια σχολική γιορτή.

Φάση 7: Τελική εργασία. Στην τελική φάση οι μαθητές δημιουργούν το δικό τους φυλλάδιο, στο οποίο θα παρουσιάσουν τα συμπεράσματά τους από την ενασχόληση με τα κόμις του Asterix. Καλό θα ήταν να υπάρχει ομάδα συγκέντρωσης του υλικού, π.χ. των ομαδικών/ατομικών εκθέσεων και ομάδα δακτυλογράφησης. Εναλλακτικά, μπορούν οι εργασίες των παιδιών να παρουσιαστούν σε ειδικό χώρο στο διάδρομο του σχολείου. Στο τέλος, μπορούμε να προβάλουμε και πάλι ταινίες με τον Αστερίξ ή ακόμη να διοργανώσουμε κινηματογραφική ομάδα που θα προβάλλει σε μαθητές άλλων τάξεων τιε ταινίες.

Το πρόγραμμα στη δική μου τάξη βρίσκεται σε εξέλιξη (Φάση 5). Η ανταπόκριση είναι εκπληκτική!

Βοηθητικό υλικό: http://www.bibliopolio.gr/asterix-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-p-84739.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου